Tutorials for 3D Studio MAX by Oogst

This is a collection of Dutch tutorials that I wrote.

Al deze tutorials zijn bruikbaar voor 3D Studio MAX 4 tot en met 9. Hoewel sommige knopjes er niet precies hetzelfde uitzien in die versies, is er niet echt iets veranderd aan hoe alles werkt. Je kunt deze tutorials dus met een gerust hart doen voor al deze versies.



Kruk-tutorial

Inhoud: Introductie-tutorial in MAX. Vraag je je af of 3d Studio MAX wel iets voor jou is? Doe dan deze tutorial.



Huisje tutorial deel 1: modelling

Inhoud: Deze tutorial-serie bespreekt alle belangrijke basics van 3d Studio MAX, inclusief de interface, aan de hand van het maken van een simpel huisje. Dit eerste deel behandelt het modellen van het huisje.

Technieken die worden besproken: basics; interface; edit mesh met extrude, bevel, collapse en surface smooth; boolean; array; extrude-modifier.



Huisje tutorial deel 2: texturing

Inhoud: Dit tweede deel bespreekt het texuren van het huisje.

Technieken die worden besproken: UWV-map-modifier; material editor; procedural textures; diffuse-maps; bump-maps; opacity-maps; hooglichten; bitmaps; reflection-maps; raytrace-maps; environmental background; tiling; mix-maps.



Huisje tutorial deel 3: belichting

Inhoud: In dit derde deel wordt het belichten van het huisje uitgelicht.

Technieken die worden besproken: lights; shadow maps; raytraced shadows; instellingen van lights; belichtingsmethoden: 3-punts Belichting, Dome of light, Dome of light met zon, TL-buis, Interieur; Global Illumination (GI)



Huisje tutorial deel 4: animatie

Inhoud: Het vierde en laatste deel tenslotte bespreekt het maken van een simpele animatie van het huisje.

Technieken die worden besproken: camera; key-frames; animation-controllers; key-interpolatie; time-configuration; track-view; path-constraint-contoller; instellings-animaties.



Animatie-automatisering

Inhoud: In deze tutorial worden complexe animatie-technieken besproken, vooral bedoelt om dingen gemakkelijker te maken, zodat je zo min mogelijk handmatig hoeft te doen tijdens het animeren. De enige benodigde voorkennis is deel vier van de huisje-tutorial-serie.

Technieken die worden besproken: looping; path-deform-modifier; linking; look-at-controller; dummy-objects; linked x-form-modifier; loft-object; FFD-box-spacewarp; lopende band; hydraulische zuiger; stuiterende bal.



Bones-basics

Inhoud: In deze tutorial worden de aller simpelste basics van bones besproken.

Technieken die worden besproken: linking; bones; inverse kinematics (IK).



Overzichtssheets

Inhoud: Een serie op A4 printbare sheets met overzichten van hoe aspecten van 3dsmax werken en met welke knoppen en waar die dan zitten.

Technieken die worden besproken: spline-modelling, poly-modelling, unwrapping en materials, belichting en rendering met Brazil.